Δημητρακοπούλου Μαρία
Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό
308Γ | +30 2310 997359 | dimitm@enl.auth.gr | βιογραφικό
Ώρες συνεργασίας: ΔΕ 13:00-15:00) | ΠΑ 11:15-13:15)
Maria Dimitrakopoulou is a member of the Lab Teaching Staff at the Department of Theoretical and Applied Linguistics, School of English, A.U.TH. She holds an MA in TEFL/TESL from the University of Birmingham, UK and a PhD in Linguistics from the Department of Theoretical and Applied Linguistics, School of English, A.U.TH. She has taught English as a Foreign Language at all levels of education and worked as an adjunct researcher for the Centre for the Greek Language. Since 2012 she has been involved in the teaching of the module “Bilingualism: Language and thought in the bilingual mind” in the distance teacher training programme “Routes for the teaching of Greek as an L2” run by the Centre for the Greek Language. Her main research interests are in the areas of generative syntax, (first and second) language acquisition and bilingualism.
Καρασίμος Αθανάσιος
Επίκουρος Καθηγητής
307Δ | +30 2310 997362 | akarasimos@enl.auth.gr
Ώρες συνεργασίας: ΔΕ 11:00-12:00) | ΤΡ 12:30-13:30)
Ο Αθανάσιος Καρασίμος (akarasimos@enl.auth.gr) είναι Επίκουρος Καθηγητής Υπολογιστικής Γλωσσολογίας. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Είναι κάτοχος δύο Ευρωπαϊκών Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επεξεργασία Λόγου και Γλώσσας (ένα από αυτά στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου) και η διδακτορική του διατριβή είναι στην Υπολογιστική Μορφολογία. Συμμετείχε σε πολλά ερευνητικά προγράμματα για τις Νεοελληνικές διαλέκτους, τα σώματα κειμένων, τον αφασικό λόγο, τις Ψηφιακές Ανθρωπιστικές Επιστήμες και την εκπαίδευση καθηγητών Αγγλικής γλώσσας. Ήταν μεταδιδακτορικός ερευνητής (4 φορές) με χρηματοδότηση του ΙΚΥ, ΕΛΙΔΕΚ και της Ακαδημίας Αθηνών. Δίδασκε ανελλιπώς στο ΕΑΠ, ΑΠΘ και ΕΚΠΑ από το 2012, προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα όπως Εκπαιδευτική Τεχνολογία, Μεθοδολογία Έρευνας, Υπολογιστική Γλωσσολογία, Σώματα Κειμένων και Μορφολογία. Ήταν ερευνητής (νύν εξωτερικός συνεργάτης) στην εθνική υποδομή Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών DARIAH-GR / DYAS (Ακαδημία Αθηνών) – ΑΠΟΛΛΩΝΙΣ. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στην Υπολογιστική Γλωσσολογία, τη Μηχανική Εκμάθηση, τη χρήση των σωμάτων κειμένων, την εκπαιδευτική τεχνολογία και την ενσωμάτωση ηλεκτρονικών και επιτραπέζιων παιχνιδιών στη διδασκαλία και εκμάθηση γλωσσών.
Κίτση-Μυτάκου Αικατερίνη
Καθηγήτρια
309A | +30 2310 997403 | katkit@enl.auth.gr | προσωπική σελίδα
Ώρες συνεργασίας: ΔΕ 11:30-13:30 (Fall Semester 2023-24) | ΠΕ 13:30-15:30)
Katerina Kitsi-Mitakou holds degrees in English from the Aristotle University of Thessaloniki (BA Honours, PhD) and Leeds University (MA in Theatre Studies), and is Professor of English literature and culture and gender studies. She teaches and publishes on Realism, Modernism, and the English novel, as well as on gender and body theory. She is general editor of the European Journal of English Studies (http://essenglish.org/ejes/) and was president of the Hellenic Association for the Study of English (HASE, www.enl.auth.gr/hase/) from 2014 to 2020.
Ματθαιουδάκη Μαρίνα
Καθηγήτρια
307B | +30 2310 997455 | marmat@enl.auth.gr | προσωπική σελίδα | βιογραφικό
Ώρες συνεργασίας: ΔΕ 13:30-15:30) | ΤΕ 11:00-12:00)
Dr Marina Mattheoudakis is a Professor at the Department of Theoretical and Applied Linguistics, School of English, Aristotle University of Thessaloniki, Greece and the director of the Lab on Foreign Language Teaching and Assessment in the same department. In 2005 she proposed and designed the launch of the 3rd Experimental Primary School of Evosmos, which has participated in several pioneer educational projects in Greece and abroad. Between 2017 and 2020 she worked in Delaware, USA where she designed and implemented an innovative dual language immersion program (English and Greek), for which she was nominated by the Department of Education in Delaware (Innovation Awards 2018 and Innovation Awards 2019). In 2019 she received a Scholarship and attended the Data Wise Leadership Institute at Harvard Graduate School of Education, Boston, U.S. Her research interests lie in the fields of instructed second language acquisition, bilingual education and learner corpora. She has published widely in journals, books and conference proceedings.
Ραπατζίκου Τατιανή
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
308ΣΤ | +30 2310 997414 | trapatz@enl.auth.gr | προσωπική σελίδα
Ώρες συνεργασίας: ΤΕ 14:00-15:30 (On Wednesdays: Onsite meetings/Online meetings only by Appointment; Register by clicking on the συνδεθείτε) | ΠΕ 15:00-16:30 (On Thursdays, Online meetings by Appointment; Register by clicking on the συνδεθείτε)
H Τατιανή Γ. Ραπατζίκου είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στον Τομέα Αμερικανικής Λογοτεχνίας του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (A.Π.Θ). Ολοκλήρωσε το πρώτο της πτυχίο στο Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, το ΜΔΕ (1996) στο Πανεπιστήμιο Lancaster της Μεγάλης Βρετανίας και το ΔΔΕ (2001) στο Πανεπιστήμιο East Anglia της Μεγάλης Βρετανίας ως υπότροφος του ΙΚΥ. ‘Εχει επίσης λάβει το Arthur Miller Centre Award (2000) and the BAAS Short Term Travel Award (2000) για την έρευνά της στην Αμερική και τον Καναδά. Το καλοκαίρι του 2009, υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Φουλμπράϊτ (Fulbright Visiting Scholar) στο πρόγραμμα Comparative Media Studies του Μ.Ι.Τ. Κατά τη διάρκεια του εαρινού εξαμήνου του 2012 ήταν επισκέπτρια ερευνήτρια στο Program in Literature του Duke University στις Η.Π.Α., ενώ το χειμερινό εξάμηνο 2016 ήταν επισκέπτρια ερευνήτρια στο Tμήμα Αγγλικής του York University στο Τορόντο, Καναδά. Είναι υπεύθυνη για το πρόγραμμα “Αστικά πεδία σε μετάβαση” (Διεθνής διαγωνισμός 2012 του Alumni Engagement Innovation Fund με τη συμμετοχή του Ιδρύματος Fulbright). Επίσης έχει τη συνεπιμέλεια του περιοδικού δημιουργικής γραφής ECHOES,τη συνδιαχείριση του American Studies Resource Portal, και είναι επιστημονικά υπεύθυνη της Ερευνητικής Ομάδας Πολυτροπικής Αφήγησης. Επιπλέον, είναι μέλος της ομάδας συντακτών και διαχειριστριών του διαδικτυακού επιστημονιού περιοδικού ανοιχτής πρόσβασης με τίτλο Ex-centric Narratives: Journal of Anglophone Literature, Culture and Media (υπόκεινται στο σύστημα κριτών) το οποίο διαθέτει τη σφαγίδα DOAJ και ανήκει στην Προθήκη της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ. Την περίοδο 2019-2022 ήταν Διευθύντρια του Εργαστηρίου Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Σπουδών “Ψηφίς” της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Το 2020 κέρδισε την υποτροφία του Eccles Center for American Studies με σκοπό τη διεξαγωγή έρευνας στη Bρετανική Βιβλιοθήκη (Μεγάλη Βρετανία) σχετικά με την σύγχρονη αμερικανική λογοτεχνική παραγωγή και ψηφιακότητα. To 2022-2023 έχει οριστεί ως Fulbright Greece Alumni Outreach Ambassador (Α.Π.Θ.). Eπιπλέον είναι ακαδημαϊκά υπεύθυνη διεθνών συμφωνιών αλλά και συμφωνιών Erasmus+. Διδάσκει μαθήματα και επιβλέπει ερευνητικές εργασίες για την Αμερικανική πεζογραφία και ποίηση του 20ου και 21ου αιώνα. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν τη σύγχρονη Αμερικανική πεζογραφία και new media, ψηφιακή λογοτεχνία, τη μεταμοντέρνα πεζογραφία και ποίηση, το τεχνολογικό ανοίκειο, το κυβερνοπάνκ/κυβερνοκουλτούρα (με έμφαση στον William Gibson).
Σουγάρη Αρετή-Μαρία
Καθηγήτρια
308Z | +30 2310 997458 | asougari@enl.auth.gr | προσωπική σελίδα
Ώρες συνεργασίας: ΔΕ 10:00-12:00 (by appointment συνδεθείτε) | ΤΕ 09:00-11:00 (by appointment συνδεθείτε)
Areti-Maria Sougari is Professor of Applied Linguistics in the Department of Theoretical and Applied Linguistics, School of English, Aristotle University of Thessaloniki. She holds a B.A. in English Language and Literature from Aristotle University of Thessaloniki, an M.A. in Linguistics and English Language Teaching from the University of Leeds, UK, and a Ph.D. in Applied Linguistics from the University of Essex, UK. Upon completion of her studies, she was appointed as an assistant professor at American College of Thessaloniki (ACT) and then she taught ESP in the Department of Physics and the Department of Computer Science, Aristotle University of Thessaloniki. She has participated in a number of teacher training courses organised in the private and the state sector. She has coordinated a regional in-service teacher training course (‘Teaching English in the Primary Classroom: New Challenges – New Approaches’). As part of her teaching duties at the School of English, she has taught a number of courses both theoretical and practical in nature. Practical courses touch upon the issues of teaching practice in primary schools (offering guided and reflective teaching experience for a period of 8 weeks, micro-teaching, and observing language classrooms). She is the author of a resource book Teaching English in the Primary Classroom: A Guide to Teaching Practice (University Studio Press); some of her work appears in Language and Education, TESOL Quarterly, the Journal of Applied Linguistics and other journals. Her research interests include teaching English to young learners, teacher education and development, teaching English as an International Language, and second language acquisition (mainly in the field of classroom discourse and corrective feedback).