Το Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας έχει ως στόχο τη διαρκή επιστημονική και επαγγελματική εξέλιξη και αναβάθμιση του στελεχιακού του δυναμικού, καθώς και την ενθάρρυνση της ενίσχυσης της εκπαίδευσης και της έρευνας. Για το σκοπό αυτό, το Τμήμα πραγματοποιεί ευρεία σειρά δράσεων.
Πιο συγκεκριμένα, το Τμήμα εισάγει καινοτόμους μεθόδους διδασκαλίας και κάνει χρήση νέων τεχνολογιών. Ταυτόχρονα, υποστηρίζει το ερευνητικό έργο με την ανάπτυξη υποδομών και εργαστηρίων, προμηθεύεται σύγχρονο εξοπλισμό και προσφέρει αρωγή στη διεκδίκηση ανταγωνιστικών διεθνών και ελληνικών ερευνητικών προγραμμάτων. Επίσης, προωθεί τη συνεργασία με Καθηγήτριες/τές της αλλοδαπής, τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και ερευνητικό επίπεδο. Παράλληλα, ενθαρρύνει και συνδράμει οικονομικά τη συμμετοχή του προσωπικού του Τμήματος σε συνέδρια της ημεδαπής και αλλοδαπής. Σημειώνεται ότι για τη συμμετοχή του διδακτικού προσωπικού σε συνέδρια δεν απαιτείται η χορήγηση άδειας.
Σημαντική συμβολή στην επαγγελματική και επιστημονική ανάπτυξη του συνόλου του προσωπικού αποτελεί η έγκριση χορήγησης διαφόρου τύπου αδειών με γρήγορες και άμεσες διαδικασίες για κινητικότητα και μετεκπαίδευση σε Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα σε όλον τον κόσμο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Ειδικότερα, χορηγούνται άδειες:
- διάρκειας ενός εξαμήνου κάθε τρία χρόνια και ενός ακαδημαϊκού έτους κάθε έξι χρόνια για την εκπόνηση έρευνας στο εσωτερικό ή εξωτερικό
- για διενέργεια διάλεξης κατόπιν πρόσκλησης σε ιδρύματα και φορείς του εξωτερικού και του εσωτερικού
- για βραχύχρονη διδασκαλία σε πανεπιστήμια του εξωτερικού και σε προγράμματα ανταλλαγών μεταξύ πανεπιστημίων του εξωτερικού (μέσω π.χ. προγραμμάτων Erasmus Staff Training, Erasmus International, κ.α.)
- για διδασκαλία σε ΑΕΙ της αλλοδαπής ως επισκέπτες καθηγητές
- για απασχόληση σε Έδρες Ελληνικών Σπουδών σε ΑΕΙ της αλλοδαπής, μέχρι τρία ακαδημαϊκά έτη (άρθρο 158 παρ. 5 του ν. 4957/2022)
- για παράλληλη απασχόληση σε ΑΕΙ της αλλοδαπής, μέχρι ένα (1) ακαδημαϊκό εξάμηνο ανά ακαδημαϊκό έτος (άρθρο 158 παρ. 3 του ν. 4957/2022).
Το Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας επιπλέον:
- εφαρμόζει ατύπως σύστημα συμβούλου (mentoring) για την υποστήριξη των νέων διδασκόντων/ουσών κατά το οποίο οι Διευθύντριες Τομέων και Εργαστηρίων, αλλά και η Πρόεδρος του Τμήματος, κατατοπίζουν και συμβουλεύουν τα νέα μέλη, φροντίζουν για τον ομαλό εγκλιματισμό τους και την ενσωμάτωσή τους στην υφιστάμενη διδακτική και ερευνητική ομάδα
- αξιοποιεί τη δράση «Ενίσχυση Νέων Ερευνητών στη Βαθμίδα του Λέκτορα ή του Επίκουρου Καθηγητή».
- προωθεί τη διεύρυνση του ερευνητικού πεδίου στο πλαίσιο επιστημονικών συνεδρίων που οργανώνονται από τον Τομέα Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας.
- αξιοποιεί πόρους από μη πανεπιστημιακούς οργανισμούς, π.χ. Ίδρυμα Νιάρχος, για την ανάπτυξη της έρευνας και τη σύνδεση με την κοινωνία σε θεματικές όπως η Διασπορά και η Μετανάστευση ή η Ψηφιοποίηση Αρχείων
- πρωτοστατεί σε καινοτόμες δράσεις με κοινωνικό αντίκτυπο όπως η επιμόρφωση προσφύγων και μεταναστών, η διάδοση νέων διδακτικών τεχνικών (π.χ. CLIL), η πληροφόρηση και συμβουλευτική για τη δίγλωσση ανατροφή, αλλά και η ανάδειξη του ρόλου της γλώσσας στη διαμόρφωση έμφυλων στερεοτύπων και η ανάγκη χρήσης μη έμφυλου λόγου
- στεγάζει ερευνητικές ομάδες, όπως την Ερευνητική Ομάδα Γνωσιακής Γλωσσολογίας, την Ερευνητική Ομάδα Γλωσσικής Ανάπτυξης και Διαταραχών, και την Ερευνητική Ομάδα Πολυτροπικής Αφήγησης
- εκδίδει με τη χρήση της πλατφόρμας Προθήκη (Open Journal Systems) το επιστημονικό περιοδικό ανοικτής πρόσβασης Selected Papers on Theoretical and Applied Linguistics
Το Τμήμα συνεργάζεται για την υποστήριξη και ανάπτυξη του προσωπικού με το Κέντρο Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης του ΑΠΘ (ΚΕΔΙΜΑ). Το ΚΕΔΙΜΑ ασχολείται μεταξύ άλλων και με την υποστήριξη των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών σε θέματα διδασκαλίας, ιδιαίτερα μέσω της αξιοποίησης νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία, λαμβάνοντας ιδιαίτερη πρόνοια για την αξιοποίησή τους προς υποστήριξη της διδασκαλίας σε άτομα με αναπηρία. Το Κέντρο συνεργάζεται με διδάσκουσες/οντες και φοιτήτριες/τές, όσο και με διάφορες οργανικές μονάδες του Ιδρύματος (όπως Γενική Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών και Μηχανοργάνωσης, Κέντρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης) προκειμένου να καταστήσει αποτελεσματικότερη τη χρήση των νέων μεθόδων διδασκαλίας και να προτείνει βέλτιστες λύσεις σε ενδεχόμενα προβλήματα.
Το ΚΕΔΙΜΑ για την ανάπτυξη του προσωπικού:
- διεξάγει κύκλους μάθησης, επιμορφωτικές δράσεις, σεμινάρια κ.λπ
- συγκεντρώνει, σχεδιάζει και αναπτύσσει ερευνητικό και επιμορφωτικό υλικό
- μεριμνά για τη δημιουργία αποθετηρίου υποστηρικτικού ερευνητικού και επιμορφωτικού υλικού (σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή), καθώς και καλών πρακτικών
- συνεργάζεται με άλλες αντίστοιχες δομές των ΑΕΙ της ημεδαπής και της αλλοδαπής και αναπτύσσει κοινές δράσεις και συνέργειες
- οργανώνει Μητρώο συνεργαζόμενων μελών ΔΕΠ ή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων σε θέματα διδασκαλίας και μάθησης, προκειμένου να στηρίξουν επιμέρους ή/και εξειδικευμένες δράσεις του Γραφείου
Οι δράσεις του Τμήματος, τέλος, ενισχύονται από τη συμμετοχή του ίδιου του Ιδρύματος στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο (EPICUR) και σε προγράμματα όπως το ERASMUS Staff Training, ERASMUS+, το ERASMUS INTERNATIONAL, το ERASMUS MUNDUS, το Δίκτυο της Ουτρέχτης, το European University Foundation (CAMPUS EUROPAE) και σε ακόμη περίπου 60 Διεθνείς Οργανισμούς, Δίκτυα και Ενώσεις. Ειδικότερα, ως προς το πρόγραμμα ERASMUS+, το ίδιο το Τμήμα διατηρεί, επικαιροποιεί και διαρκώς ανανεώνει έναν ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό συμφωνιών με τμήματα του εξωτερικού. Οι συμμετοχές αυτές δίνουν τη δυνατότητα στο διδακτικό προσωπικό να μεταβεί στην αλλοδαπή για έρευνα, διδασκαλία καθώς και για παρακολούθηση επιμορφώσεων, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται και η ενημέρωσή του για τις εξελίξεις σε διεθνές επίπεδο.